Riskli Gebelikler

Anne ve bebeğin gebelik süresince herhangi bir sağlık sorunu yaşama olasılığının yüksek olduğu durumlar riskli gebelik olarak tanımlanır. Yüksek riskli gebe,  gebelik sürecinde yoğun destek ve uygun izlem gerektirmektedir.  Gebelikte basit tetkikler yaşam kurtarıcı olabilmektedir.  Bunlar; gebenin tartılması, kan basıncı ölçümü, vajinal muayene, bebek kalp sesleri dinlenmesi ve ultrasonografidir.

Türkiye’de en fazla anne ölüm nedenleri tüm dünyada olduğu gibi sırasıyla;  kanama, preeklampsi (gebelik zehirlenmesi), infeksiyondur.

Gebelik Başında Yüksek Risk Nedenleri

• İleri anne yaşı (35 yaş üstü gebelik)
  • Anne yaşının küçük olması (17 yaş altında gebelik)
  • Fazla kilolu olma  (Vücut kitle indeksi 25-30 arası) ve şişmanlık (vücut kitle indeksi 30 üstünde )
  • Aşırı zayıf olma (Vücut kitle indeksi 18 altında olması)
  • Düşük sosyo-ekonomik seviye
  • Daha önceki gebeliğin (veya gebeliklerin) ölü doğum  ve anomali ile sonlanması
  • Daha önceki gebelikte erken doğum
  • Daha önceki gebelikte preeklampsi
  • Ailede zeka özürlü ya da anomalili bebek olması
  • Çok sayıda doğum veya sezaryen

Annede Varolan Hastalıklar Riskli Gebelik Nedenidir

• Yüksek tansiyon
  • Diyabet
  • Hipo ya da hipertroidi
  • SLE (Sistemik Lupus Eritamatozus) gibi romatolojik hastalıklar
  • Enfeksiyonlar (Vajinal enfeksiyon, idrar yolu enfeksiyonu, diş apsesi vb.)
  • CMV (Sitomegalovirus), Toksoplasmosis, Rubella (Kızamıkçık), Hepatit  HIV,
  • Astım

Sigara Kullanımı - İlaç Kullanımı

Valproik asid, karbamazapin  (epilepsi tedavisinde), Lityum (manik-depresif hastalık tedavisinde), Kumadin (kan sulandırıcı ağızdan alınan ilaç)  gibi ilaç kullanan gebeler risk grubunda olacaktır.

Gebelik izlemi sırasında yüksek riskli gruba girmeyi gerektiren durumlar:

• Anormal fetal pozisyon (anne rahminde bebeğin anormal yatış biçimi)
  • Plasenta previa (plasentanın rahim ağzını kapatacak şekilde aşağı yerleşimi)
  • Ablatio plasenta (plasentanın gebelik sürecinde veya  doğum anında bebek çıkmadan önce erken ayrılması)
  • Gestasyonel diyabet (şeker hastalığının ilk defa gebeliğin 24. Haftasında ve sonrasında ortaya çıkması)
  • Yüksek tansiyon
  • Fetal anomali
  • Fetusta gelişme geriliği
  • Amnion sıvısı anormallikleri (bebeğin içinde yüzdüğü sıvının az veya fazla oluşu)
  • Gebede böbrek enfeksiyonları