Polikistik Over Sendromu

Üreme çağındaki kadınlarda en çok görülen hormonal bozuklukların başında PKOS olarak da bilinen Polikistik Over Sendromu gelir. PKOS oluşumuna neden olan birçok faktör vardır. Bunların başında genetik yatkınlık gelir. Adet periyodunu düzenleyen hormonlardaki dengesizlikler de PKOS oluşumunu tetikler.

PKOS yaşayan kadınlarda normalden daha fazla testosteron üretimi olur. Androjen seviyesinin normalden fazla olması kıllanma, akne, kilo alımı ve yumurtlama sorunlarına yol açabilir.

PKOS semptomlarını tetikleyen diğer bir hormon insülin hormonudur. İnsülin, pankreas tarafından üretilerek kandaki glikoz seviyesini düzenler. İnsülin rezistansı veya insülin direnci olarak adlandırılan duruma PKOS hastalarında sıklıkla rastlanır. Hastanın vücut dokularının insülinin etkisine direnmesi sonucunda vücudun daha fazla insülin üretmesiyle karakterize bir durumdur. İnsülin hormonunun vücutta çok yüksek düzeyde olması yumurtalıkları etkiler ve hormonal dengesizlik oluşur. Ayrıca androjen üretimi artar. PKOS olan kadınlar insülin metabolizmasındaki bu bozukluktan dolayı kilo almaya eğimlidir ve zor kilo verirler.

Polikistik Over Sendromu’nun Belirtileri Nelerdir?

• Düzensiz yumurtlamadan ya da yumurtlama olmamasından dolayı adet olamama veya adetin gecikmeli-düzensiz olması,
  • Kısırlık,
  • Tekrarlayan düşükler,
  • Vücuttaki istenmeyen tüylerin artması,
  • Erkek tipi saç dökülmesi görülmesi,
  • Sırt, göğüs ve yüz bölgesinde cilt yağlanması ve sivilcelenme,
  • Aşırı kilo ve kilo vermede zorluk,
  • Uyku apnesi ve horlama,
  • Depresyon,
  • Yüksek tansiyon sık görülen PKOS belirtilerine örnek olarak gösterilebilir.

Polikistik Over Sendromu Nasıl Tedavi Edilir?

Polikistik Over Sendromu’nda uygulanacak olan tedavi yaşa ve hastanın şikayetlerine göre kişi özelinde değişiklik gösterir.

PKOS tedavisinin ilk adımı sağlıklı beslenme ve egzersiz ile kişinin ideal kilosunda olmasının sağlanmasıdır. PKOS olan kadınlar genellikle kilo sorunu yaşadıklarından dolayı fazla kilo sorununun giderilmesi sonucunda birçok kadında adet siklusu düzenlenir ve medikal tedavi gerekmeksizin fertilitenin artmasına katkı sağlanmış olur. Düzenli egzersiz yapılması vücuttaki insülin kullanımını düzenleyip birçok PKOS şikayetinin giderilmesinde rol oynar.

Bazı hastalarda insülin duyarlılığını artırıcı ilaçların kullanılması gerekebilir. Bu sayede insülinin kan şekeri seviyesini kontrolü etkilenip testosteron üretimi azaltılır.

Düzenli adet periyotlarının oluşması, akne ve kıllanma gibi şikayetlerin giderilmesi için doğum kontrol hapları kullanılabilir. Adet düzensizliği durumunda ilaçlar ve hormon iğneleriyle yumurtlama uyarılır. Takipler sürdürülerek normal yolla gebelik oluşumu sağlanmaya çalışılır. 3-4 kez gerçekleştirilen takip ve aşılama sürecinin ardından normal yollarla gebeliğin oluşmadığı durumlarda tüp bebek yöntemine geçilmesi söz konusu olabilmektedir.