Endometriozis ve Yorgunluk

Endometriozis, basitçe, rahmin (uterus’un) iç tabakasına (endometrium) benzer bir dokunun, vücudun başka organlarında/yapılarında bulunması ve orada büyümesiyle ortaya çıkan bir sağlık sorunudur. Endometrium benzeri doku, uterus dışında başka bir organ veya anatomik bölgede bulunduğunda endometriozis varlığından söz edilebilir. Bu doku, yumurtalık (over) üzerinde yer alıp kistik bir yapı oluşturduğunda, buna endometrioma (çikolata kisti) denir.

Karın zarının kapladığı organ ve yapıların derinlerine doğru yerleştiğinde buna derin infiltratif endometriozis (nodül) denir. Rahmin kas tabakasında yerleşen ve pek çok adet yakınmalarına sebep olan formuna da adenomyozis denir.
Endometriozis belirtileri, endometrium benzeri dokunun nerede bulunduğuna ve büyüdüğüne göre değişiklik gösterebilir. Bir kişinin şikâyet ve bulgularının şiddeti her zaman hastalığın evresine ya da genel olarak ciddiyetine karşılık gelmeyebilir.

Bununla birlikte endometriozis, moleküler düzeyde kronik enflamatuar bir durum olarak kabul edilir ve çeşitli nedenlere bağlı olarak kişide yorgunluğa neden olabilir.
Endometriozis, yaşam kalitesini düşürebilen ve kadınlarda infertiteye yol açabilen ciddi bir jinekolojik rahatsızlık olma özelliğine sahiptir. Ne yazık ki, bu hastalığın ortalama teşhis edilmesinde gecikilen süre 8 yıldır. Bu nedenle özellikle şiddetli adet ağrıları yaşayan kadınların bu durumu normalleştirmemeleri ve kontrole gitmeleri gerekir.

Enflamasyon

Endometriozisin yorgunluğa neden olmasının en sık görülen nedenlerinden biri, kişinin vücudunda oluşturduğu iltihaplanma (enflamasyon) dır. Endometrium benzeri doku, rahim dışında büyüdüğünde, vücut bu dokuyu sınırlamak için bir bağışıklık tepkisi başlatır. Bu durum aşırı ağrıya ve kronik yorgunluğa neden olabilir.

Anemi

Endometriozisin en önemli formlarından biri olan adenomyozis ile karşılaşılan yaygın belirtilerden biri şiddetli ve/veya uzun âdet kanamasıdır. Adet kanı yüksek düzeyde demir içerir ve sürekli olarak çok kan kaybeden bir kişide demir eksikliği (anemi) gelişme ve buna bağlı olarak kronik yorgunluk hissetme riski vardır.

Duygudurum Bozuklukları

Depresyon, stres ve duygusal travma gibi duygudurum bozuklukları, kişinin yaşam enerjisini düşmesine neden olabilir. Endometriozis sorunu yaşayan kişilerde duygudurum bozukluğu gelişmesi riski daha yüksektir. Bunun nedeni endometriozisin neden olduğu hormonal dengesizlik ve kronik ağrıyla uzun süre yaşamak zorunda kalınmasıdır. Cinsel fonksiyonların etkilenmesi, iş performansında sürekli döngüsel düşüşler gibi yaşamı zorlaştıran nedenler, durumu kötüleştirir.

Sağlıksız Beslenme

Bir kişide endometriozise bağlı ne kadar çok kronik bulgu ve belirti varsa, yorgunluk yaşama olasılığı o kadar fazladır. Endometriozis semptomları, kişinin adet (regl) gördüğü zamanlarda olduğu gibi vücudun östrojen seviyelerinin yükseldiği zamanlarda kötüleşebilir. Bulgu ve belirtiler, adet döngüsü sırasında herhangi bir zamanda ortaya çıkabilir. Bu nedenle yağ oranı düşük ve lif oranı yüksek yiyeceklerin tüketilmesi hormon seviyelerinin dengede tutulmasına katkı sağlayabilir.

Ayrıca yağ ve şeker oranı açısından yüksek bir diyet uygulamak, hastalığın seyrinin daha kötü yaşanmasına katkı sağlar ve kişinin daha halsiz ve yorgun hissetmesine de neden olur.

Menopoz

Menopoz sırasında östrojen ve progesteron seviyelerinin düşmesi uyku kalitesini bozabilir ve sıcak basmalarına neden olabilir. Bununla birlikte endometriozis hastalığı tanısı almış kadınlarda, endometriozisin yarattığı belirti ve bulgular, östrojen düzeyinin azalmasıyla hafiflemeye veya kaybolmaya başlar. Ancak, uzun zamandır endometriozis hastalığı bulunan kadınlarda, bu hastalığın yarattığı kronik değişikliklere (yapışıklık, derin infiltratif nodül, yaygın fibrozis) bağlı ağrı, adet döngüsü bitse de devam edebilir. Ayrıca, son dönemde yayınlanan bazı çalışmalara göre, çikolata kisti (endometrioma) olan ve menopoza giren kadınların bazı tip yumurtalık kanserlerine yakalanma olasılıkları, endometrioması olmayan kadınlara göre daha yüksektir.

Yorgunluğun, endometriozis dışında, başka hastalıklarla da bağlantılı olması mümkündür. Bu nedenle kendisini sürekli yorgun hisseden endometriozisli bir kişi altta yatan ek bir nedeni belirlemeye yardımcı olması için doktoruna danışmalıdır.