Basit Kistler ve Çikolata Kistlerinin (Endometrioma) Önemli Belirtileri

Basit kistler genellikle cerrahi gerektirmeyen ve kendiliğinden yok olan kist grubudur. Fakat bazı basit kistler 3-6 aylık süre zarfında büyüyerek yarattığı kitle etkisiyle hastada bazı şikayetlerin ortaya çıkmasına sebep olabilir. Basit kistlerin büyüyerek hastada yarattığı şikayetler şu şekildedir:

• Dolgunluk hissi
  • Hareketle oluşan ağrı
  • Kan akımının bozulmasıyla torsiyon adı verilen durumun ortaya çıkması

Bu tip durumlar acil operasyon gerektiren durumlardır. Hastaya bu şikayetler sonrasında laparoskopik cerrahi işlemle torsiyonu düzelterek yumurta kaybını önlemek oldukça önemlidir. Nadir bir durum da olsa basit kistler yırtılarak küçülebilir ve hafif kanamalara sebep olabilir. Ancak bu kanamalar nadiren karın içerisinde birikerek daha fazla kanamaya da yol açabilir. Kanamanın gerçekleştiği durumlarda hastanın kan kaybı dikkate alınarak hastaya laparoskopik cerrahi uygulanarak kanama durdurulur ve içeride biriken pıhtıların temizlenmesi gerekebilir.

Endometriozis hastalığında, çikolata kistlerinin (Endometrioma) belirtiye neden olduğu durumlarda ise belirtilerin şiddeti değişiklik gösterebilir. Bazı hastalarda ise uzun süre herhangi bir belirti görülmeyebilir. Çok büyük veya birden çok çikolata kisti olan kişide belirtiler hafifken, az sayıda ya da çok küçük bir kisti olan kişide ise şiddetli semptomlar görülebilir.

Çikolata kistinin belirtileri ve bu belirtilerin şiddeti kişiden kişiye değişmekle birlikte hastalığa özgü spesifik şikayetlerin bulunduğu söylenebilir. Bu belirtilerden biri ya da birkaçı aynı anda görülebilmektedir. Çikolata kistinin belirtileri diğer jinekolojik rahatsızlıkların belirtilerine benzerdir ve bu nedenle diğer hastalıklarla karıştırılması mümkündür.

Ağrılı Adet Dönemi

Çikolata kisti olan kişilerde adet dönemi daha ağrılı geçebilir. Normalde adet dönemi ağrısı adetin ilk bir iki günü görülmektedir. Ancak çikolata kisti olan kişilerde kramplar ve karın ağrısı çok daha uzun sürmektedir.

Ağrılı Adet Dönemi

Adet döneminde kanama da ağrı gibi normalden çok daha şiddetli olabilir. Ağrı şiddeti, kadınların günlük yaşamlarına devam etmelerini engelleyecek ölçüde olabilir. Bu nedenle çok fazla miktarda ağrı kesici kullanımı görülebilmektedir.

Cinsel İlişki Sırasında Ağrı

Ağrılı cinsel ilişki, çikolata kistinin en önemli belirtilerinden biridir. Cinsel ilişki sırasında ağrı özellikle kistin ileri evrelerinde görülmektedir. Hastalık sonucu oluşan nodüller (derin infiltratif nodüller) bölgenin hassasiyetini artırmaktadır.

Kısırlık

Çikolata kisti yumurtalıklarda meydana geldiği için hastalarda kısırlığa yol açabilmektedir. Hatta bazı durumlarda fallop tüpleri de durumdan etkilenir. Bu nedenle çikolata kisti kaynaklı kadın kısırlığı görülebilir.

Gastrointestinal Değişiklikler

Gastrointestinal sistemde meydana gelen değişiklikler endometriozis veya çikolata kisti belirtisi olabilmektedir. Tuvalete çıkmada zorlanma, az bir yemek sonrası şişlik hissi, kabızlık ya da ishal gibi problemler çikolata kistinin önemli belirtilerindendir.

Kronik Karın Ağrısı ve/veya Kronik Pelvik Ağrı

Adet dönemi dışında karın ağrısının veya pelvik ağrının devam etmesi ve özellikle kasık bölgesinde hiç geçmeyen ağrı, çikolata kisti belirtilerinden birisi olabilir. Benzer şikâyetleri olan kişilerin vakit kaybetmeden uzman hekime muayene olması gerekir.

Beni İnstagram'da da Takip Edebilirsiniz